سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرلین چیست

لاپه ها یا پرلین ها، مصالح ساختمانی هستند که جهت تقویت سقف‌های شیب دار از جمله سقف سوله، از آن استفاده می‌شود. لاپه‌ها یا پرلین‌ها، نیروهایی که به سقف‌های شیب دار و یا سقف سوله‌ها وارد می‌شوند، را حمل می‌کنند. و این نیروها را توسط دیوارهای ساختمان، تیرهای بزرگ، تیرهای فولادی و غیره که نقش پشتیبانی را برعهده دارند، به زمین انتقال می‌دهند. فرم و چیدمان پرلین‌ها بر روی سقف، بر اساس میزان بارهای وارده به سقف و نیز طول ورق‌های مورد استفاده در پوشش سقف، طراحی می‌شود.

انواع پرلین ها کدامند

پرلین ها به دو دسته کلی سی پرلین ها و زد پرلین ها تقسیم می شوند. به زبان عامیانه به سی پرلین، پروفیل سی و به زد پرلین، پروفیل زد می گویند.در ادامه به معرفی این دو مورد می پردازیم.

C_purlins (سی پرلین)

شکل ظاهری C_purlins  یا سی پرلین همانگونه که از نام آن مشخص است، شبیه به حرف انگلیسی C  می‌باشد. از پرلین‌های C  شکل، جهت تکیه‌گاه دیوارها و کف طبقات و نیز شکل دادن به پوسته ساختمان و تیرچه‌های کف، تقسیم فضاهای داخلی سازه در دیوارهای غیر باربری و حتی قاب پنجره، چهارچوب‌ها، درب‌های چوبی و MDF ، نصب درب و غیره استفاده می‌شود.

C_purlins مستقل و ایمن می‌باشند و نصب آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد و دارای پایداری گسترده‌ای در سازه هستند. جهت اتصال سی پرلین، آن را توسط پیچ‌های متعددی به ورق‌ها یا نبشی‌ها متصل می‌کنند. در واقع ورق یا نبشی به واسطه C_purlins به قاب اصلی ساختمان متصل می­شوند.

شرکت آراد آهن، یکی از بزرگترین عرضه کننده گان این نوع پرلین در ایران می‌باشد که این محصولات  را در سایزهای  C100، C160، C180، C200،  C220، C240  و با ضخامت متغیر 2.5،2 و 3 به فروش می رساند. جهت مشاهده به‌روزترین قیمت‌ انواع پرلین در سایزهای مختلف می‌توانید به منوی مربوطه در سایت آراد آهن مرجع فروش آهن آلات ساختمانی و صنعتی مراجعه کنید.

z-purlins

z-purlins شبیه به حرف انگلیسی Z  است و نسبت به پرلین‌های C قوی‌تر می‌باشند و معمولا از آن‌ها در اتصالات و اورلب‌ها و نیز برای شکل دادن به سقف، تیرچه‌های دیوار و پوسته ساختمان استفاده می‌شود. پرلین‌های نوع زد، ما بین ورق‌های روی سقف و اسکلت ساختمان قرار می‌گیرند. و در واقع به عنوان تکیه‌گاهی برای ورق‌ها هستند و آن‌ها را در جای خود محکم نگه می‌دارند.

z-purlins در سایزها مختلف و با ضخامت‌های 2.5 و 3 میلی‌متر و براساس استانداردهای ملی به شماره 3694 و شماره 5722 ، تولید می­شوند. که دارای مزایایی همچون قیمت پایین؛ استحکام بالا؛ ماندگاری و طول عمر زیاد و مقرون به صرفه بودن می‌باشند. قیمت انواع پرلین با توجه به سایز، شکل، وزن و جنس آن‌ها متفاوت است.

z-purlins  به دلیل قابلیت انعطاف پذیری نسبتاً زیاد و سبک وزن بودن، از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشند و بیشتر در اسکلت بندی فلزی ساختمان‌های مسکونی و صنعتی استفاده می‌شوند، از پرلین‌های  

Z، می‌توان در اندازه‌های مختلف استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت انواع پرلین می‌توانید محصول مورد نظر را به راحتی در سایت آرادآهن جستجو نمایید. و به لیست قیمت روز آن دسترسی پیدا کنید.

جهت مطالعه کامل این مطلب و سایر مطالب مشابه به دانشنامه آراد آهن مراجعه نمایید.