سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد های پروفیل زد

پروفیل های فلزی مصالح پرکاربردی هستندکه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل وابسته به جنس و مشخصات فنی که دارند در موقعیت های مختلفی کاربرد دارند. یکی از کاربردی ترین نوع پروفیل ها، پروفیل های زد می باشد که در این مطلب به به طور مختصر و مفید به بررسی کاربرد آن می پردازیم.

 

پروفیل زد چیست؟

قبل از بررسی کاربرد های پروفیل زد لازم است که در مورد آن اطلاعاتی در دست داشته باشیم. پروفیل زد نوعی پروفیل مقطع باز است که سطح مقطع آن شبیه به حرف زد انگلیسی می باشد. این پروفیل از فرمینگ ورق فولادی تولید می شود. برای تولید پروفیل زد از ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و در برخی موارد از ورق رنگی استفاده می شود. پروفیل زد گالوانیزه نسبت به رطوبت بسیار مقاوم بوده و در مناطق مرطوب استفاده می شود.

 

مشخصات فنی پروفیل زد

این پروفیل، در ضخامت‌های مختلف ورق از 2.5 تا 3.5 میلی‌متر و در ارتفاع‌های 16 ، 18 ، 20 و 22 سانتی‌متر در بازار آهن‌آلات موجود می‌باشد. 

ابعادی که معمولا پروفیل زد را بر اساس آن تولید می کنند عبارت است از:

سایز حداکثر طول 16 هزار میلی‌متر

حداکثر جان 400 میلی‌متر

حداکثر بال 100 میلی‌متر

کاربرد پروفیل زد

به طور کلی ازکاربرد‌ پروفیل زد می‌توان به استفاده در ساخت سقف انواع سوله‌ها،‌ سقف‌های کاذب، قاب در و پنجره، پارکینگ‌ها،کارگاه‌ها، ایستگاه اتوبوس، ترن هوایی، ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، سالن‌های ورزشی و انبار‌ها، سازه‌های فلزی و صنعتی، سیستم‌های اتوماسیون، صنعت ساختمان‌سازی، صنعت کشتی‌سازی، صنایع الکترونیک، آشیانه هواپیماها و غیره اشاره کرد. از جمله مزیت‌های استفاده از پروفیل Z ، در ساخت سازه‌های فلزی می‌توان به قابلیت حمل راحت و آسان، عیب یابی سریع و راحت قطعه معیوب و تعویض آن، قابلیت بازیافت و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. امروزه با توجه به  افزایش روز افزون ساخت سازه با تعداد طبقات زیاد و بالا رفتن وزن سازه، معمولا برای افزایش استحکام و مقاومت سازه و کم کردن وزن آن، در ساخت ستون‌ها از ترکیب چند نوع پروفیل مانند پروفیل های زد و اتصال آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود.

جهت مشاهده متن کامل این مقاله و مقلات مشابه به دانشنامه آراد آهن مراجعه نمایید.