سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه کنیم آهن زنگ نزند؟

فلز آهن علیرغم محبوبیت بالا و کاربردهایی که دارد یک عیب بزرگ هم دارد. آن عیب اینست که اگر در مجاورت آب قرار گیرد زنگ می زند. زنگ زدگی آهن علاوه بر اینکه ظاهر بدی را برای آن ایجاد می کند باعث ترد شدن و خورده شدن و در نهایت کاهش کیفیت و استحکام آن می شود. بنابراین زنگ زدن آهن می تواند باعث فروپاشی و فروریختگی سازه های فلزی شود.سازه های فلزی مقاطع آهنی مانند تیرآهن، نشی و ناودانی و قوطی و پروفیل ساخته می شوند. پس این مهم است که راهکارهای مقابله با زنگ زدگی آهن را بدانیم تا بتوانیم از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم. اگر می خواهید با روش های مقابله با زنگ زدگی آهن آشنا شوید این مطلب از آراد آهن را دنبال کنید.

 

علت زنگ زدن آهن چیست؟

اگر آهن در مجاورت دو ماده آب و اکسیژن قرار بگیرد زنگ می زند. آب الکترولیت خوبی است که با دی اکسیدکربن موجود در هوا، واکنش شیمیایی نشان می دهد و باعث به وجود آمدن اسید کربنیک که یک اسید ضعیف است، می‌شود. اسید کربنیک الکترولیت بهتری نسبت به آب است. آهن در اسید حل می شود و ملکول‌های آب به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌شوند. اکسیژن آزاد و آهنی که در اسید حل شده با هم پیوند شیمیایی برقرار کرد و تشکیل اکسید آهن را می‌دهند. اکسید آهن رنگ زرد تا قهوای دارد بنابراین وقتی آهن زنگ می زند یک لایه زرد یا قهوه ای سطح آن را می پوشاند.

روش های جلوگیری از ایجاد زنگ در آهن

روش های مختلفی برای مقاوم کردن آهن در برابر زنگ زدگی وجود دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

1- ایجاد پوشش پلیمری بر روی سطح آهن

می توان سطح آهن را با استفاده از مواد پلیمری مانند اپوکسی، پلی استر، نایلون و ... پوشش داد. در یکی از این روش ها  ابتدا سطح آهن را تمیز کرده و سپس پودرهای خشک مانند پودر اوتان، پودر آکریلیک، نایلون، وینیل، پلی استر، اپوکسی و … را برروی سطح آهن پخش کرده و حرارت می‌دهند. با این فرآیند لایه‌ی محافظ نازکی بر سطح آهن ایجاد می‌شود. مثلا می توان سطح میلگرد آجدار را با لایه ای از اپوکسی پوشاند که به آن میلگرد اپوکسی گفته می شود.

 

2- رنگ زدن

رنگ زدن را هم می توان به عنوان یک روش پوششی به حساب آورد. پس از خشک شدن رنگ بروی سطح آهن یک لایه پلیمری به وجود می آید که می تواند از رسید رطوبت و اکسیژن به سطح آن جلوگیری کند و مانع از زنگ زدگی آهن شود. رنگ زدن سطح قوطی آهنی یکی از متداول ترین راه ها برای جلوگیری از زنگ زدگی آن است.

 

3- گالوانیزه کردن

در این روش یک لایه نازک از فلز روی را بر سطح فلز ایجاد می کنند. این لایه روی به عنوان آند عمل کرده و از زنگ زدن آهن جلوگیری می کند. ورق گالوانیزه، قوطی گالوانیزه و لوله گالوانیزه  به علت مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارند در ساخت مخازن آب، لوله های انتقال آب و تجهیزات گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های جلوگیری از زنگ زدن میلگرد

میلگرد ها یکی از مهمترین آهن آلاتی هستند که در فعالیت های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه اصلی میلگرد استحکام بخشیدن به اسکلت و شالوده ساختمانی می باشد. بیشتر از دو روش روکش اپوکسی و گالوانیزه کردن برای مقاوم کردن آن در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. بازرگانی آرادآهن سال‌های متمادی است که به عنوان مرجع فروش میلگرد در بازار آهن آلات ایران فعالیت می‌کند. این مجموعه، تمامی محصولات فولادی خود به خصوص میلگرد را در بهترین شرایط نگهداری و انبار می‌کند؛ بنابراین خریداران می‌توانند با خیالی آسوده میلگرد باکیفیت ‌را با بهترین قیمت میلگرد در سراسر ایران از آرادآهن خریداری نمایند.

برای مطالعه متن کامل مقاله "چه کنیم آهن زنگ نزند" به دانشنامه آراد آهن مراجعه نمایید.