هزینه حمل و نقل آهن آلات اگرچه مربوط به مراحل پس از خرید آهن آلات است اما باید قبل از ثبت سفارش خرید آهن آلات آن را در نظر گرفت. علت این است که هزینه حمل و نقل بر هزینه کلی تاثیر بسیاری دارد. در برخی موارد هزینه حمل و نقل آنقدر بالا است که ممکن است خرید آهن به صرفه نباشد. مثلا اگر فاصله محل بارگیری تا مقصد تحویل کالا خیلی زیاد باشد و میزان خرید کم باشد ممکن است حتی هزینه حمل و نقل از قیمت آهن خریداری شده هم بیشتر باشد. در ادامه به بررسی عومل تاثیر گذار بر حمل و نقل آهن آلات می پردازیم.

 

هزینه حمل ونقل آهن آلات

مهمترین عاملی که در تعیین هزینه حمل و نقل آهن آلات موثر است، مسافت است. هرچه فاصله محل بارگیری تا تخلیه کالا افزایش یابد به همان نسبت هزینه حمل و نقل افزایش می یابد. البته این هزینه کرایه حمل و نقل براساس تعرفه‌های اعلام شده از سازمان حمل و نقل کشوری اعلام و تعیین می شود. از دیگر عوامل موثر بر هزینه حمل و نقل آهن آلات وزن و حجم کالا می باشد. به عنوان نمونه هزینه حمل کالاهای سنگین تر از متوسط، براساس کیلو پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر محاسبه می شود.

چه عواملی باعث افزایش قیمت حمل و نقل می شود

با اینکه قیمت‌ حمل و نقل آهن آلات مطابق با تعرفه‌های از پیش مشخص شده توسط سازمان حمل و نقل کشور صورت می‌گیرد.اما در صورتی که در هنگام خرید به مراکز و عوامل فروش نامعتبر مراجعه کنید، احتمال اینکه هزینه‌هایی زیادی را متحمل شوید، افزایش خواهد یافت. مراکز فروش معتبر که به آن مراجعه می‌کنید می‌توانند با تجربیاتی که دارند و نیز در نظر گرفتن محل تخلیه، نوع و وزن بار شما، مناسب‌ترین انبار، کارخانه، وسیله‌ی باربری و … را انتخاب کرده و پس از سنجیدن همه جوانب و احتمالات به شما کمک کنند تا کمترین هزینه‌ها را متقبل شوید. علاوه بر این، موارد زیر نیز می‌تواند در افزایش نرخ حمل و نقل تیرآهن، میلگرد و سایر مقاطع آهنی اثرگذار باشد:

  • حجم بار
  • شرایط منطقه‌‌ای و جوی محل تخلیه
  • افزایش قیمت انرژی و سوخت

برای مطالع متن کامل مقاله "همه چیز راجع به حمل و نقل آهن آلات" به دانشنامه آراد آهن مراجعه نمایید